måndag 16 maj 2011

Strawberry & lime cupcakes with cream cheese frosting.....lovely treat for your sweet tooth!!

Strawberry & lime cupcake…a lovely cupcake with a lime tuch!!
Det var länge sedan har jag inte gjort cupcakes eftersom jag har jätte mycket saker att göra. Cupcakes är min favorit bakverk som jag älskar att göra, men jag har inte gjort cupcake för länge sedan eftersom jag har många lista av bakverk i mitt baking list hehe.
Jordgubbe är så himla gott!!
Jag och mina flickor älskar att äta jordgubbar, de är söt, fräsch och riktigt gulligt tycker jag. När kommer jordgubbar säsong blir jag jätte glada, Jag älskar att använda jordgubbarna i mitt bakverk, ni kan hitta många recept i min blog som använda jordgubbar eller hur ;)
Det var länge sedan har jag inte gjort cupcakes eftersom jag har jätte mycket saker att göra. Cupcakes är min favorit bakverk som jag älskar att göra, men jag har inte gjort cupcake för länge sedan eftersom jag har många lista av bakverk i mitt baking list hehe.
Strawberry & lime cupcakes är en härlig kombination tycker jag, jag ha en ny favorit vanilj cupcakes recept som kommer från Magnolia Bakery, vanilj cupcakesen hade en härlig konsistens! Mjuk, saftigt och jättegod även om de inte ha frosting och jag använde det här receptet som grund recept på min jordgubbar & lime cupcakes.Just nu är ju jordgubbe säsong så jag prova att lägga i jordgubbe skiva och lime skal i smeten och efter mina cupcakes komma ut från ugnen då får jag den goda cupcakes med jordgubbe och lite tuch av lime som gör min fika blir lyx och härlig under solsken dag!!
Den här cupcakes blir jättegod en dag efter tycker jag, Jag använde Leila’s cream cheese frosting för min cupcake och jag lägg i båda lime saft och lime skal i min frostingen. När jag smakar på mina cupcakesen så får jag riktigt lime smak av lime båda i cupcake och frostingen. Jag är riktigt nöjda med mina resultat och jag kommer att göra om igen men jag vet inte riktigt vilken smak som jag ska göra igen!!
Strawberry & lime cupcakes.
Original recept från Magnolia Bakery's Vanilla Cupcakes.
2 / 3 cups vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 / 4 tsk salt
220g smör, rumstemperatur
1 1 / 2 koppar socker
4 stora ägg, rumstemperatur
1 cups mjölk
1 tsk fint riven limeskal
1 / 2 cups finhackad färska jordgubbar


1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
2. Vispa smör och socker tills smeten är fluffig och tillsätt sedan ett ägg i taget.
3. Rör i mjölblandningen ner i smeten omväxlande med mjölken
4. Skrapa ner smeten i skålen för att se till alt ingredienserna är väl blandat.
5. Rör försiktigt ned jordgubbarna och limeskal i smeten och fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.
6. Grädda mitt i ugnen ca 15-18 minuter och låt de svalna på ett galler.
Cream cheese frosting
Leila Lindholmrecept.nu
Ingredienser
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg
Gör så här
1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
2. Vispa i Philadelphiaosten.
3. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.
Enjoy....

Sana made by love...

18 kommentarer:

Linda & Bengtssons Baksida sa...

Mmm, jordgubb & lime är en god kombination! Och härliga bilder du tagit, som alltid :-)

Anonym sa...

Mums : ) vackra bilder : ) kram Sofia

Tulipan´s bakverk sa...

Alltid lika vackert Sana :)

Nu börjar jag längta efter jordgubbar.. riktigt härligt goda svenska söta jordgubbar :)

Annica - annicake sa...

Sana, du är så bäst!
Underbara skapelser och alltid lika underbara bilder!

Mårtenssons kök sa...

Härliga färger på dekorationen du har, somrigt så det förslår! Lime och jordgubbar är verkligen gott tillsammans.

The Sweet Maison sa...

นางแบบน่ารักมากๆเลยค่ะคุณยาสวยเหมือนคุณแม่แน่ๆเลย คัพเค้กน่าทานจังค่ะโดยเฉพาะตรง strawberry ^_^

Cecilia sa...

Så otroligt sött dekorerad cupcake! Ett mästerverk, Sana :)

sana sa...

Hej Linda...
tack så mycket ;) de två är ju gott tillsammans.

Hej Sofi...
tack så mycket ;))

Hej Stina...
Vad gulligt du är!! Jag ska plocka jordgubba själv för den här året med min flicka på gården, jag tror att de ska öppna på sommar.

sana sa...

Hej Annica...
tack så mycket ;) vad snäll du är!!

Hej Anki...
tack så mycket ;) Jag gillar mycket för den här kombinationen eiei, fräsch och nyttigt!!

คุณหนุ่ย...
ขอบคุณคะ คนนี้เค้าได้ทางคุณพ่อเค้าค่า ใครๆก็บอกว่าเค้าหน้าคล้านคุณย่าเค้าคะ

sana sa...

Hej Cecilia...
tack så mycket ;) vad gulligt du är!! Du är ju också mycket duktig att dekorera cupcake ;p

Carina sa...

Ser väldigt gott ut! Vackra bilder, fina våriga dekorationer och söt flicka. God smakkombo också... :o)

Tina sa...

Jättesöt cupcake! Vilka fina blommor du gjort på den ;)

Helena Ljunggren sa...

Fantastiska bilder som alltid!

sana sa...

Hej Tina...
tack så mycket!! vad gulligt du är ;))

Hej Helena....
tack så mycket ;) jag blir jätte glad av dina fina kommentera!!

Yasemin sa...

Den sista bilden är klart bäst. :) Sötaste dottern. Fina cupcakes.

Karolina sa...

Hej!
Vilka underbara bakverk du gör! Har en liten fråga, vart får du tag i dina vita cupcakesformar som bla du har använt på denna cupcake?

Tack på förhand!

Hls Karolina Nilsson

cupcake sa...

สวัสดีค่ะ ดีใจจังที่เจอคนไทยที่ชอบทำขนมอยากบอกว่าเห็นแล้วไม่อยากทานเลยจะเก็บไว้ดูมากกว่าแต่อยากถามวิธีการทำดอกไม้สวยว่าทำไงเพราะอยากลองทำบ้างให้ลูกสาวฝาแฝดที่ใกล้จะครบขวบบ้าง

Anonym sa...

Hej! Receptet lät jättegott men mina blev misslyckade. Jag har läst igenom receptet flera gånger och jag gjorde exakt efter det. Känns som om det skulle behövas mer mjöl? Kan du skrivit fel tror du?