lördag 19 maj 2012

Madeleine Ispahan....a lovely treat under sunshine day!!

Madeleine Ispahan....a lovely treat under sunshine day!! 
Solen lyser, himlen är blå, vad det är skönt att leva då. Alla fina blommor finns över allt. Jag älskar sol, jag älskar blommor och jag älskar att spendera min tid i köket med mina bakverk. Hur lyckligt jag blir när man siter under en solsken dag med min söta bakelse och en kopp te.
Madeleine är en lite bakverk som jag gillar att baka eftersom man kan göra i vilken smak som helts. För den här gången bakar jag ”Madeleine Ispahan” som jag fick inspiration från min favorits blog Evan's Kitchen Ramblings klicka gärna och tittar hennes fantastisk blogg och många fina recept.
Jag bakar många bakverk med Ispahan smak eftersom jag gillar den ros och hallon smak i mina bakverk. Doften av kaka blir alldeles underbart och smaka riktigt härligt!! För original recept använder Pierre Hermés freeze-dried raspberries men eftersom kan inte jag hitta här så blir det ett färskt hallon istället och jag använder sockerlag istället för trimoline.

Madeleine Ispahan

recept ändra några ingredienser från Pierre Hermés Madeleine Ispahan

socker 120 g
Sockerlag 20 g
Vetemjöl 130 g
Ägg 130 g
Bakpulver 1 tsk
Mjölk 20 ml
Vaniljessens 2 tsk
Ros essens 10ml

Clarified butter 130g

- Hallon  30 g

- Sila mjöl med bakpulver stall åt sidan.

- Blanda socker med sockerlag, vanilj och ägg i en skål.
- Rör sidan ner mjölblandning, mjölk, rosessens och clarified butter till en jämn smet.
- Låt smeten stå kallt i fryst ca 10-15 minuter.
Bon apetit!!
Det är också mitt Månadens sötsak bidrag hos Tea söta socker på temat sommar!!
Sana made by love.....



12 kommentarer:

Johanna - A lovely cake sa...

Vad smarrigt det låter! Och vilken otroligt fin blogg du har :)

Idas Söta sa...

Vad goda kakorna ser ut! Och vackra bilder som vanligt :)

Katarina sa...

De ser goda ut!

Tulipan´s bakverk sa...

mmm.. vad gott :)

Tove sa...

Kakorna ser jättegoda ut! Och jag blir på så gott humör av att se dina vackra bilder. :)

Amy's piece of cake sa...

Underbara bilder på jättefina kakor Sana!

sana sa...

Hej Johanna...
tack så mycket ;) jag blir så himlar glad hehe

Hej Ida...
tack så mycket ;)

Hej Hovkomditorn...
tack så mycket ;)

sana sa...

Hej Stina...
tack så mycket ;)det är såååå gott hehe

Hej Tove...
Du är alltid gulligt!!

Hej Amy's...
tack så mycket ;)

sabina mammastårtor sa...

du tar fantastiska foton!

sana sa...

Tack Sabina!!

Marja sa...

Wow! Vilka rosor! Och vilka bilder!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

sara sa...

vi saknar dina inlägg!