lördag 20 februari 2010

chestnut & white chocolate cream filled macarons



Jag kom ihåg när jag var en lite flicka, chestnut var mycket dyrt att köpa efresom jag bott i landet utanför stan och jag hade inte så mycket pengar så jag kan bara drömma men nu om jag vill äta bara köra bil till Malmö och köpa de från asian affären det mycket lätt ock inte så dyrt längre *hehe*



Idag hade jag macarons med chestnut & vitt choklad fyllning. Det var riktigt fantastisk kombination tycket jag och det vändig goda också!!

Jag använde Lindas callmecupcake macarons recept som vanligt

chestnut & white chocolate cream filled macarons

för choklad macarons

• 100 g. mandel spån
• 100-110 g. äggvitor
• 4-5 msk strösocker
• 200 g florsocker
• 1 msk kakao

* Mixa florsocker, kakao och mandel i mixer och sila mandeln kasta de stora bitarna eller mixa igen

* In större skål, vispa äggvitan när börjar skumma tillsätt sockret 1 matsked i taget,försätta vispa tills maräng en är tjock och glansig.

* Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott .

* Fyll en spritpåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper och låt dem vila i 60 minuter.

* Varm ung till 150 grader och grädda 15 minuter och låt dem svalna

* fyll med chestnut & white chocolate cream fyllning!!



för chestnut & white chocolate cream

• 200g kokade chestnut (jag köpt från asian affären det som snack)
• 200g vitt choklad
• 140ml grädde

mixa kokade chestnut med grädde till en massa
smälta vitt choklad i mikro
blanda chestnutblandningen med vitt choklad och spara i kylen

*** adaptation från "Kitchen Unplugged ***




direcker inte med en :d !!!

6 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Tack för ditt gulliga inlägg i min blogg ;) som sagt. Jag e tillbaka nu ;)
Men du.. jag måste verkligen testa det receptet du använder till dina macaroons. Mitt är ett PROJEKT utan dess like. Jätte jobbigt och tar halva dagen känns det som. Men dina blir juh så himla fina så nu har jag bestämt mig att testa dina ;)
Du har sån fin och härlig blogg! En fröjd att kika in här hos dig när du uppdaterar :)

Kram Stina

Hanna - Bakfnatt sa...

Är precis som Stina sugen på att testa dina recept på macarons. Varje gång du lägger upp nya så vill jag bara prova!! Dina är underbart fina!

sana sa...

tack stina, Hanna
macarons är inte lätt men det inte så svårt hehe om du ska göra måste du träna många gången som jag eiei,,
en dag jag hade gjort fyra gången men det fel varje gång jag blev mycket sur!! men nu jag inte red allt att baka den lile söta macarons ;0

Linda sa...

Vad fina dessa blev! Ser jättegoda ut med. Jag har köpt de där formarna från Åhléns också :)

sana sa...

hej linda
de är jätte söt eller hur

Erka Perka sa...

vad annorlunda med kastanj i macarons. Det är ju säsong för kastanjer igen så ... :-)