lördag 6 februari 2010

¤¤¤ Semlor ¤¤¤ mer godaste när du bakade själv...



Nu är dags att bakar semlor eftersom jag läst Hanna blog kommer jag att blir sugen på den kakan det vet jag inte varför 555. Jag använde Leila Lindholm recept på min första hembakad semlor det blir perfekt och godaste an jag köpt från café eller konditori haha :d



Kakan var väldigt mycket gott och saftig Jag åt direkt 2 st.



¤¤18 Semlor¤¤

Leila Lindholm "A Piece of cake"

1 sats vetedeg

Fyllning

400 g mandelmassa
1 skvätt mjölk
8 dl vispgrädde
2 msk Florsocker (blanda i grädde)

Ägg till pensling

Florsocker

Ingredienser för 1 sats vetedeg

1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk 3 %
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ekologiskt ägg
1.2 l vetemjöl special

Gör så här

1. Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader.
2. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör och ägg.
3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
4. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.
5. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut önskade bullar. Lägg dem på en smörad bakplåt och låt dem jäsa i cirka 20-30 minuter.
7. dela degen i 18 bitar ( 78 g ) och forma till runda bullar.
8. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper , sätt ugnen på 200 grader och jäs under bakduk i ca 60 minuter
9. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna.
10. Skär av toppen på bullarna och gröp ur innanmätet.
11. Rör innanmätet krämigt med riven mandelmassa och en skvätt mjölk.
12. Fyll semlorna med mandelmasseröra, spritsa över grädde och lägg på locket.
13 Pudra med florsocker.

2 kommentarer:

Linda sa...

Hej Sana! Vad lustigt att vi både har gjort semlor, och med samma recept! :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Hihi, ja det kan vara svårt att ta bara en ;-) Roligt att du inspirerats till att baka semlor! Vad fina dina de blev med stjärnor som lock! Kul när de är lite annorlunda än vanlga, men fortfarande smakar semlor =) Go girl!