söndag 30 maj 2010

Fira mors dag med mini Boston Cream Pies.


Jag älskar dig mamma!!
När jag var lite jobbade min mamma som sjuksköterska och fick min mormor och min moster som passade jag och mina syskon hemma. Ibland jobbade hon på dagen och hon jobba då och då på natten men jag älskar min mamma mycket ändå. Att fira mors dag bakade jag små kakor som heter ¨boston cream pies¨ Jag får inte fira med min mamma eftersom hon bor i Thailand så det blev jag och min man som njuter med ljuvliga smaker från dessa kakor i stället. Umm…var gott ;=)


De kallar dessa söta kakor ¨Paj¨
Jag blir lite rörig hihi varför kalla dessa kakor paj eftersom de är kaka.
Jag vill inte gräva mycket om detta hihi, Första gång, När jag ser den här kakan från här blir jag riktigt sugen på att baka eftersom hon hade bakat i mini size och de var så riktigt söt och bilden är så vackert.


Boston Cream Pies är två lager av sponge tårtbottnen som fylld med tjock vaniljkräm och toppad med choklad glasyr. Det se ut som en paj när man skära i trekantig bit. Det är allmänt överens om att Boston Cream Pie första gjordes av fransk kock M. SanzianBostons Parker House Hotel.


Månaden sötsaker, Alltså mitt bidrag för Amerikanskt tema hos Tea blir den ljuvliga tårtan som kallar Boston Cream Pies. De var alldeles gott och lätt att göra. För denna gång använder jag recept från en kände pastry chef Williamsburg (Brooklyn) Penny Stankiewicz som rbjudande sitt recept i design*Sponge för Valentine’s Day. Det passar på att baka till en speciell dag som Mors dag och att skicka mitt bidrag för Amerikanskt tema hos Tea också ^hihi^


VANILLA SPONGE CAKE

3 ägg-separerade
200 g störsocker
1 tsk vaniljsocker
7 oz vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
113 g smör
1 / 2 Cup mjölk

- Varm ung till 170 grader
- Smälta smör med mjölk låt de svalna.
- Sila mjöl med bakpulver och salt. Ställ åt sidan.
- Vispa äggvitor och hälften av sockret med elvisp till ett hårt skum.
- I annan skål, vispa äggulor med resten av sockret tills vitt och riktigt pösigt.
-Med mixer på, häll i smörblandningen i äggsmet och lägg i vaniljsockret.
- Häll försiktigt mjölblandningen i äggsmeten.
- Vänd försiktigt ner vispad äggvita i smeten
- Häll smeten i formen och sätt i ungen.
- Grädda kakan i ca 55-60 minuter; lägg eventuellt lite folie kakan efter 30 minuter.
- Låt kakan kallna och skär kakan i 2 delar.


PASTRY CREAM

1 Cup mjölk
4 tsk maizena
1 / 3 Cup strösocker
1 ägg
1 äggula
57 g smör
2 tsk vaniljsocker

Lös maizena med 1/2 C mjölk. Lägg ägg i maizenablandning.
Kombinera resten av mjölk med socker och koka upp.
Ta bort från värmen och häll försiktigt i äggblandningen
Häll direkt därefter tillbaka detta i kastrullen.
Vispa snabbt tills det börja koka.
Ta av från plattan och tillsätt smöret och vaniljsocker, häll krämen i en skål, täck med plats och ställ kallt

Choklad glasyr

5 ounces god kvalitet mörk choklad,70 %
6 ounces grädde
1 msk sirap
57 g smör

-Hacka chokladen fint och lägg i en skål.
-Värm grädden i en liten kastrull tills den når en fullständig koka.
- Häll den varma grädden över den hackade chokladen. Skaka skålen försiktigt för att se den varma grädden täcker alla choklad. Låt denna blandning sitta cirka 5 minuter.
-Vispa blandningen tills chokladen kombineras och glänsande.
Tillsätt smöret och vispa tills kombineras.
Tillsätt majssirap och kombinera.

Montage

Skär kakan i 2 delar
Fylla med vaniljkräm
Toppa med choklad glasyr

munsbitar från mig till dig....mamma...

11 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Om du ändå vore min mamma! :P gott gott gott gott!!!!

du e så underbart duktig!


Kraaaam Stina

sana sa...

hej Stina...
tack så mycket min vän hihi, de är jätte gott och lätt du kan prova ;=)
särskild i små biterna och bjuda till kompis ...
kram/Sana

Hanna - Bakfnatt sa...

Så synd att din mamma inte fick smaka, hon hade nog blivit väldigt glad ;-) Som alltid annars är det så roligt att du lägger upp ovanliga bakverk på din blogg!!

Cecilia sa...

Åh, Boston Cream Pies har jag hört om men aldrig smakat. Spännande!

Måste vara svårt med mor så långt bort. Hoppas ni får möjlighet att hälsa på varandra.

Jag provade kartongmönstret! Det var väldigt kul, men jag har inte helt rätt verktyg, bara en för stor sax. Men det var kul och jag får testa =)

Kaksmulan sa...

Det ser jättegott ut! Jag vet hur det är när man vill fira sin mamma men bor för långt borta. Men man får sända dem varma tankar istället. Du bakar fantastiskt fina saker!

Tina sa...

Mmmm, det här såg delikat ut! :D

madde sa...

10 dagar kvar i min cupcake tävling, väntar fortfarande på just ditt bidrag:)

Läs tävlings reglerna här;
http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

Se Bidragen & Rösta här:
http://maddesmumms.blogg.se/category/tavlingsbidrag-din-basta-cupcake.html

Röstningen pågår 2 veckor efter sista inlämnings datumet!

sana sa...

hej Hanna...
tack så mycket, Jag gillar att prova göra någon nytt det var mycket spännander ;=)

hej Cicelia...
jag ring hem oftar nästan 2 gången per veckan men det ok hihi

sana sa...

hej Kaksmulan...
tack så mycket hihi;=)

hej Tina...
tack så mycket hihi;=)

hej madde...
jag ska skicka snart ;=)

Daniella - BakeCake sa...

Det är alltid så himla roligt att kika in hos dig Sana! Du har så många makalöst underbara recept som jag aldrig har sett förut och som jag bara måste testa! Tack för en underbar blogg! Kram Daniella - BakeCake

charlotta sa...

wow, vilka fantastiska små bakverk! de ser helt otroligt fina ut!

C