lördag 16 januari 2010

Kokos Macarons min lille söta kakor.......



Det blir Macarons i gen eftersom läst jag om kokoskakor på
Annes mat idag,det bli sugen att pröva baka denna lille söta kakor och det hade jag gjort!!!
Det här var så absolut got och fina!!. Testa jag att baka macarons med smak av kokos. Jag använder min macarons recept Men bakade jag dessa kakorna utan Mendel nötter, det fungera mycket bra. Tack Anne för superfina ide :p.



Kokoskakor

• 35 g. kokosflingor (rosta i stekt panna innan använda)
• 35 g. äggvitor
• 25 g. strösocker
• 45 g florsocker

**Jag har inte lämnade äggvitor i rum temperatur så blanda jag äggvitor med strösocker i små gryta låt strösocker smälta det blir klart att använda men måste rör äggvitor hela tiden . (Man fungera bra när du har inte lämnade äggvitor i rum temperatur)**

- Sätt ugnen på 150°C.
- Mixa florsocker och kokosflingor som vi rosta i mixer tills finmalt.
- Sila de med silen och kasta ut de stora bitarna..
- Vispa äggvitorna med elvisp till en styv och glänsig maräng.
- Rör försiktigt ner kokosblaningen i maräng och vänd ihop till en tjock smet.
- Spritsa ut smet i runda form på bakplåtspapper och grädda i 150°C i ca 15 minuter.
- Låt de kakorna svalna i ca 2 minuter i bakplåt och fylla med din favorit fyllning.



Det var riktig gott och helt annorlunda så måste man pröva!!

2 kommentarer:

Anne sa...

Åh vad fina de blev! Jag måste testa igen... :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Vilka fina bilder!!