lördag 26 juni 2010

Strawberry Shortcake i Japanese stil.......glad Midsommar till alla !!


När jag var lite kom jag ihåg att jordgubbar var dyrt och fans inte i södra Thailand där jag bodde. Jag kunde äta när min mamma och pappa åkte till Bangkok eller norra Thailand så de skulle köpa lite jordgubbar till mig och mina syskon, jordgubbarna smakade inte så sött med de var riktigt sur hihi.



Shortcake i Japanese stil är en enkel och snabb tårta eftersom de använder bara sponge vaniljtårtbottnen, grädde och dekorerar med jordgubbar ;d så man kan säga att shortcake är ju vanligt gräddtårta i Sverige.


Jag gillar mycket shortcake eftersom de se så söt ut med grädde som är vitt och jordgubbar som är röd och särskilt de är mycket lätt att göra och man behöver inte tänka mycket för att dekorerar ;=)


Denna tårta gjorde jag med sponge vaniljtårtbottnen, vispgrädde och jag dekorera med färska svenska jordgubbar, blåbär och pistagenötter. Tårtan är riktigt gott och saftigt, mina barn gillar de jätte mycket.



Recept för spongetårtbottnen.

vaniljtårtbottnen.

4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser)
133 g cake mjöl
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g mjölk
40 g smör
1 ½ tsk vaniljsocker


* Varm ung till 170 grader
* Smälta smör låt de svalna
* Blanda mjöl bakpulver och sila 2 gången.
* I stora skål, blanda alla ingrediens (salt, socker, ägg, mjölk,SP och mjöl ) vispa med elvisp i låg speed 1 minuter sen byter till högt speed 12 minuter tills smeten är mycket fluffig medan vispa måste skrapa på sidan av skålen också och sänka till låg speed igen
* Medan vispa smet häll i smälta smör 1 msk i taget till slut och fortsätta vispa i 2 minuter sen byter till högt speed och vispa 20 second
* skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakform som har bak papper inne.
* grädda i ca 50-55 minuter, ta ut från bakform och låt svalna på galler 2 minuter.


Spritsad Vispgrädde

5 dl vispgrädde
3 msk Florsocker
1 tsk vaniljsocker

I stora skål, vispa vispgrädde, florsocker och vaniljsocker fast och fluffig.


Trevlig Midsommar ;=)

17 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Åhh så fin den är! Ser riktigt gott ut :) som alltid ;)

Hanna - Bakfnatt sa...

Din lilla minitårta är hur fin som helst! Så enkelt dekorerad och så effektfullt! Gillar den jättemycket =) Hoppas du hade en fin midsommar!

Idas Söta sa...

Tårtan ser riktigt fräsch och god ut! Jättesöt!

Daniella - BakeCake sa...

Tack för dina värmande kommentarer Sana, jag blir lika glad varje gång! Och dina bakelser är otroligt fina! Precis som Hanna har skrivit så gillar jag den också jätte mycket! Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

sana sa...

Hej Stina...
tack så mycket, så snäll du är och jag gillar mycket ditt nya profils bild riktigt söt!!

Hej Hanna...
tack så mycket ;=) var glad jag blev när jag läst din fina kommentera

Hej Ida...
tack så mycket ;=)

Hej Daniella...
tack så mycket, var snäll du är ;=)

Tove sa...

Tårtan är jättesöt! Det blir alltid vackert när man dekorerar med färska bär! :-)

Helena sa...

Vilka vackra bakverk! En sådan skulle man ha haft på midsommarafton! :-)

Erika - Bakglädje sa...

Vad fina dina bakverk är. Kul att läsa om dina barndomsminnen.
Hoppas midsommaren har varit bra.

Lisa - Sockerrus sa...

Hej!
Vill tipsa om en tävling jag har i min blogg där man kan vinna ett namnsmycke :-)

http://sockerrus.wordpress.com/2010/06/28/bloggens-forsta-tavling/

Ha det gott!

/Lisa - Sockerrus

Cecilia sa...

Så sött, som en liten minitårta :) Älskar bilderna som är tagna uppifrån, det ser så läckert ut.

Bland muffins och pelargoner sa...

Åh så gott det ser ut, och vilka fina bilder du tar!

Mor-Mia sa...

Din tårta var verkligen jätte fin!
och säkert väldigt god också :)

Anonym sa...

Hey very nice blog!

Visit my site ... www.vinoincustodia.com
Also visit my webpage premium wordpress themes

Anonym sa...

I just couldn't leave your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the standard info a person supply for your guests? Is going to be again often to investigate cross-check new posts

Also visit my web site word press
My web-site : wordpress for idiots

Anonym sa...

Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year
old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell
to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it
pinched her ear. She never wants to go back!
LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!



Also visit my page - http://www.zinzipedia.de/

Anonym sa...

Tremendous issues here. I'm very happy to see your article. Thanks so much and I'm looking forward to
touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

Feel free to visit my blog post: steinzeiternährung

Anonym sa...

ecig, electronic cigarettes reviews, smokeless cigarettes, electronic cigarette, e cigarette, ecigarette