tisdag 29 juni 2010

Te times..... with Marble butter cake


Marble butter cake / Tigerkaka är en av min favorit kaka som jag alltid bakar eftersom de är gott och lätt att bakar och man behöver inte dekorerar alt, särskilt mina barn gillar också ;=)


När jag var i Bangkok köpte jag alltid denna kaka från S&P eftersom de gjorde riktigt riktigt gott men det är lite dyra så jag sade till mig själv att en dag måste jag baka denna goda kaka själv!! Och jag har gjorde det nu hihi.


Jag bakar denna kaka för söndagfika, det var inte så special kaka men det roligt med kakaos smet som gjorde kaka blev randig som tiger och det blev mer intressant och mer goda. Det kan man göra med grönt te pulver också om man vill och det blev mer spännande tyckte jag.


Denna kaka se lika ut som Tiger kaka i Sverige men texturen är skillnad eftersom denna kaka är riktigt fint utan att smula sönder helt och delikat. Mina hemliga ingredienser som jag använder är margarin, smör och maizena som göra min kaka smakar ljuvliga än vanlig tiger kaka.

Recept för Marble butter cake.

recept från här

Vetemjöl 180 g
Maizena 10 g
Bakpulver ½ tsk
Salt ½ tsk
Vaniljsocker 1 tsk
Smör 100 g
Margarin 100 g
Mjölk 50 g
Ägg 4 st
Störsocker 170 g
Kakao 10 g
Olja 1 ½ msk


- Blanda mjöl, bakpulver, maizena, vaniljsocker, och salt silar 2 gånge.
- Blanda kakao med olja
- I stora skål, vispa smör och margarin ca 10 minuter med elvispen till en lätt och luftig kräm.
- Vänd mjölet ner i smeten omväxlande med mjölken.
- I annan skål, vispa ägg med elvisp ca 8 minuter till äggen blir fluffig och tillsätt mjölblandning lite i taget till slut under fortsatt vispning.
- Vispa tills smeten ser jämn och fin ut och har blandats helt med äggen.
- Ta undan ungefär 1/3 av smeten i en skål.
- Blanda ner kakaoblandning i denna smet.
- Smörj en avlång form och klicka i hälften av den ljusa smeten och släta till den.
- Klicka i den mörka smeten och släta till. Bred resten av den ljusa smeten över.
- Dra en bred gaffel genom smeten en gång så att smeterna blandar sig och den färdiga kakan blir randig.
- Grädda i 175 grader ca 50-60 minuter, ta ut formen och låt den stå på ett galler i fem minuter innan kakan stjälps ur formen.


gott...gott...verkligen gott!!

17 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Vad skall jag säga?? Vackra bilder som alltid! Så fint du har piffat till bloggen också =)

Anonym sa...

hej!

jag måste säga att du är jätteduktigt :)
jag har en fråga om tiger kaka att är det viktigt att använda margarin eller inte? och ska vi smälta smöret innan vi vispar den eller?

tack på förhand!

Cupcakesfluffan sa...

tack för titten i min nystartade blogg, Den här kakar måste jag verkligen testa, perfekt med en sockerkaka som inte smular, följer din suveränt bra blogg som har massa bra recept och du lägger även upp fina bilder på dina bakverk.
Kram Linda

Idas Söta sa...

Kakan ser jättegod ut! Det ser ut att vara en härlig konsistens på den!

Tulipan´s bakverk sa...

Tiger kaka är jättegott.. :) jättefina bilder som alltid Sana

Idag åker paketet med dina essenser iväg till dig ;)

Kram Stina

Erika - Bakglädje sa...

Tigerkaka är gott och betydligt roligare än en vanlig sockerkaka.
Kram Erika

Cecilia sa...

Åh, som tigerkaka, fast tvärtom :) Härlig tea time-stämning över bilderna!

sana sa...

Hej Hanna...
tack så mycket för din fina kommentera ;=)

Hej Anonym...
Tack så mycket ;=)
du kan prova båda utan eller med margarin det gå bra också ,
för smör och margarin behöv du inte smälta man kan vispa de direkt.

sana sa...

Hej Linda...
tack och välkommen till min blogg hihi

Hej Ida...
tack så mycket denna kaka jag reckommenderar ;=)

Hej Stina...
tack och tusen tack för dina essenser ;=) nu måste jag tänka vad ska jag göra med det hihi mycket spännande.

sana sa...

Hej Erika...
absolut hihi tigerkaka är mycket mer roligare och godare an vanligt sockerkaka ;=)

Hej Cecilia...
Jag älska att dricka te och jag blir mer lycklig om man har goda kaka och besta kompis som sitta och snacka tillsammans :=)

Emmas Kök sa...

Den ser riktigt god ut så det här måste jag provbaka någon dag framöver! :)

Tina sa...

Åhh.. detta ser riktigt gott ut! Du gör alltid så läckra gobitar Sana, fortsätt med det, det är så roligt att se och få inspiration!! :) Denna kaka måste jag prova nån gång ;)

Tobbe sa...

Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109

sana sa...

Hej Emma...
tack så mycket !! jag rekommendera detta recept hihi du kommer att gillar säkert ;=)

Hej Tina...
tack så mycket ;=)
va snäll du är!!

Helena sa...

Jättefint som vanligt! Jag vill gå på engelskt teparty när jag ser de här bilderna! Kram!

sana sa...

Tack så mycket Helena ;=)
det låta spännande om man kan gå till engelskt teparty
kram...Sana

Anonym sa...

Ska det verkligen vara 1/2 tsk bakpulver? Det e för lite???