fredag 11 juni 2010

Gerbera Daisy garden Cake…..min söta våningstårta till student fest!!



Helt skön eftersom jag hade gjorde färdigt tre studenter tårta som min kompis hade beställt. De ska bjuda 100 personer med tre tårtan och de sa att jag kan göra som jag vill så det blir ett roligt jobb för mig!!



Min förta tårtan som jag hade gjorde var en ljuse rosa våningstårta med gerbera Daisy, små blommorna och små söta fjärilar. De tåg jätte mycket tid därför att gerbera och fjärilar var mycket lätta att sönder men det gick mycket fint sist ;=) och jag väldigt nöjd med resultat.


Tårtan gjorde jag med vanilj sponge tårtbottnen och fyllde jag med jordgubbe mousse och choklad fluff. Jag älskade mycket fluff eftersom de var mycket lätt att göra och de väldigt gott också, Nu ska jag använda fluff i min tårta Alltid *hehe*
För dekoration; jag hade gjort gerbera och små fjärilar i många färgar och små blommorna också. Mina flickor gillade jätte mycket och jag tror också många kommer att gilla min våningstårta säkert.


Recept för vanilj sponge tårtbottnen finns här.
Jordgubbe mousse och choklad fluff hämtade jag från
Tulipan´s bakverk!!
tack Stina för dina fina recept!!
Designen på tårtan kommer från pink cake box.

Denna var min andra tårta som jag hade gjort. Tårtan ska ge till min kompis dotter som tåg student idag och hon ville att jag skiva Jasmine på tårta.För tårtbottnen använde jag chiffon chokladbottnen som var saftigt, mjuka och mycket gott. Jag använde detta recept alltid när jag bakar chokladbottnen. Tårtan fyllde jag med jordgubbe smörkräm och täckt med socker pasta, dekorationerna med glada färgar blommorna i socker pasta också.


Recept för chiffon chokladtårtbotten.

Ingredienser (1).

Vetemjöl special 160 gram.
Bakpulver 1 / 2 tsk
Sodabikarbonat1 tsk.
Vaniljsocker 1 tsk.
Salt 1 / 2 tsk.
Kakao 50g
Störsocker 200 gram.
…………………

Ingredienser (2).

Mjölk 150 gm.
Citronsaft 2 tsk.
Olja 125 gram
4 äggulor.
…………………

Ingredienser (3).

4 äggvitor.
Socker, 100 gram.
………………….

1. Sätt ungen på 175 grader
2. Lägg ett bakplåtspapper i bakform (använd en rund form)
3. Blanda mjöl, bakpulver, sodabikarbonat vaniljsocker, kakao, och salt sedan sila 2 gången och blanda med störsocker.
4. Blanda alla ingredienser No.2 och häll i mjölblandningen och vispa snabbt samman till en smet.
5. Vispa äggvitorna och strösocker till ett hårt skum och vänd försiktigt ner det i smeten.
6. Häll smeten i formen och sätt i ungen.
7. Grädda kakan i ca 55-60 minuter; lägg eventuellt lite folie kakan efter 30 minuter.
8. Låt kakan kallna och skär kakan i 3 delar.


Sist kommer med studenttårta!!
Jag använde samma recept med tårtan No.2 men det blev choklad fluff och vaniljkräm som var fyllning och täckt med socker pasta.


Äntligen mina studenttårtor var färdigt och jag väldigt nöjda med mina resultat

30 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Vilken fin våningstårta du gjort Sana!! Glada färger och former =)

Sandra sa...

Så söt, som vanligt! Nu är jag tillbaka i stan om du ska till Malmö! Titta gärna in i min butik! Jag jobbar imorgon och sen måndag, tisdag,torsdag och lördag nästa vecka! Kram

sana sa...

hej Hanna...
tack så mycket ;=)
ju det jätte glad färg och jag hoppas min dotters kompis är nöjd när hom får min tårtan hihi

hej Sandra...
tack så mycket och jag tror att jag kan gå till dig nästa veckan

Daniella - BakeCake sa...

Missa inte första tävlingen för månaden som har startat nu! Du kan vinna ett fullproppat paket fyllt med formar från Kalasform! Skulle vara jätte roligt om du deltar! Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

Tulipan´s bakverk sa...

Åhhh vad fina dina tårtor blev. Visste väl att dom skulle bli super läckra :)

och vad kul att du tog några av mina fluffar.. ;) och att du länkade!

Jag ska testa vanilj sponge bottnen nästa gång :)

Kraaam Stina

sana sa...

hej Bakecake...
jag har gjort och hoppas jag kan få chancs att vinna jätte fina formen hihi

hej Stina...
tack min vän och jag hoppas du kommer att älska mitt tårta recept fast det helt annorlunda med svensk recept

Kaksmulan sa...

Vilka jättehärliga sommartårtor! Du är så duktig!

Tove sa...

Så söta tårtor! Härliga färger och fint dekorerade. Riktiga sommartårtor! :-)

Anonym sa...

เริ่ดมากกกกกกกกก........

มินี

Kakbiten sa...

Jättehärliga tårtor! Älskar sommarfärgerna!
/Anna

Daniella - BakeCake sa...

Vad roligt att du är med och tävlar! Vinnarna publiceras lördagen den 19 juni. Lycka till! Kram Daniella - BakeCake

Mrs. Larsson sa...

jättefina tårtor! Vad duktig du är! :)

Linda sa...

Åh, så underbar! Jättefina färger :-)

Pehrnilla sa...

Verkligen fina tårtor.
Vackra färger.
Gillar sån där snirklar:)
Urtjusigt.

joblovenuk sa...

เค๊กน่าทานมากมายเลยอ่ะครับ

sana sa...

hej Kaksmulan...
tack så mycker ;=) var snäll du är

hej Tove...
tack så mycket hihi , innan jag börjar bakar student tårtor tiitar jag altid hos dig och jätte många gången.

hej minee...
thanks a lot ja ;=)

sana sa...

hej Anna...
tack så mycket hihi och jag gillar också sommer färgar ;=)

hej bakecake...
hoppas jag kan vinna hihi ;=)

hej Ester...
tack så mycket ;=)

sana sa...

hej Linda...
tack så mycket, du är mer duktigt hihi :=)

hej Pehrnilla...
tck så mycket , var glad blev jag hihi

hej joblovenuk...
ขอบคุณมากคะ

Lina sa...

Vilka underbara tårtor, så vackra!! :)

Annelie sa...

Men vilka fina tårtor!
De är helt fantastiska och jag förstår att du är nöjd med dem. Knappt man skulle vilja skära en bit...

yasemin sa...

Alla är mycket fina. Jag gillar våningstårtan för det är ngt speciellt med våningstårtor. Men den med träd och blommor gillade jag mest. Väldigt fin. Skulle vilja gå en kurs i dekoration hos dig :)

Mrs. Larsson sa...

hehe ja man får öva öva öva! Ha en fin dag!

Cecilia sa...

Jättevackra tårtor! Ett sådant arbete att göra så många samtidigt och få alla så jättefina =)

Remsan sa...

Vilken tårta!!! Du är helt otrolig!

dailydelicious sa...

คุณซานาขา
รบกวน ส่งเมลล์ที่อยู่หาปุ๊กที่ dailydelicious@yahoo.com หน่อยนะคะ
จะติดต่อ เรื่องการส่งของรางวัลให้ค่ะ

ปล.เค้กสวยมากๆค่ะ

Parich's kitchen sa...

สวยมากกกกกกก ค่ะ
ทำตั้งหลายชิ้นเลยค่ะ อ่านภาษาสเวนสกะไม่ออกค่ะ
ได้แต่ดูรูปอย่างเดียว น่ารักมากๆเลยค่ะ ชอบทุกอันเลย

Make a wish - Make a bakery sa...

เค้กน่ารักมากเลยค่ะ คนทำขยันๆ อิิอิ

emelie sa...

jisses, duktig du e! Superfin blogg!

madde sa...

Men guuud så fin:D Jag ska ställa samman alla röster på CUPCAKE tävlingen i morgon så alla vet hur e ligger till:)


Jag måste även passa på att tipsa dig om min nya tävling, där du kan vinna ett förekläde helavägen från Carolyn´s Kitchen i LA, du har bla kunnat se dessa i "Svenska Hollywood Fruar"

http://maddesmumms.blogg.se/2010/june/tavling-i-sammarbete-med-carolyn-s-kitchen.html

Tina sa...

Verkligen snygg våningstårta Sana!! :)