söndag 18 april 2010

Duo Berry Tart… ljuvliga och söta bär tart i mina vårkänslor!!


Jag känner mig sugen på bär tårta eller bär tart med vaniljkräm , Vad ska jag göra hmm.. :& Så jag söker bärtart recept från thailändska blog, där hittade jag ett bra recept som bakade hallonstart med vaniljkräm och choklad ;d . De låta spännande va …*hehe*


De svensk bukett fick jag från mina SFI lärare i fredags eftersom jag bjudande mina lärare åt thai lunch på min restaurang efter vi tittade filmen. De var jätte fint …. Tack så mycket ;=)


Min Duo Berry Tart eller bär tar…användande jag hallon och blåbär (de var duo) , vaniljkräm , choklad båda mörk & vitt och vaniljtårtbotten. När man kommer blev ett duo bär tart OMG de smaka ljuvliga , mjuka och goda….

Duo Berry Tart / Duo Bär Tart.

Pajskal

Vaniljkräm
Vaniljtårtbotten
hallon och blåbär
choklad båda mörk & vitt till dekoration

- Lägga vaniljtårtsbottnen på pajskal och fylla med vaniljkrämen.
- Dekorera med hallon, blåbär, choklad & vaniljstång


Pajskal

Smör 100 g
florsocker 40 g
finmald mandel 40 g
salt 1/4 tsk.
ägg 30 g.
vaniljsocker 1 tsk.
vetemjöl 150 g.

- Nyp snabbt ihop smör, vetemjöl, vaniljsocker, och salt till en smulig deg. Tillsätt florsocker och ägg.
- Låt degen vila i kyl minst 1 timme eller över natten.
- Tryck ut mördegen i formar och grädda på 200° i ca 15-20 minuter eller tills de fått fin färg. Lossa formarna och låt svalna.


Vaniljkräm

äggulor 88 g.
strösocker 80 g.
melanmjölk 400 ml.
vaniljstång 1 st.
vetemjöl 16 g.
maizena 16 g.
mjuksmör 40 g.

Koka upp mjölk och vaniljstång ca 10 minuter.
Vispa strösocker, ägg, salt, äggulor och mjöl vitt och pösigt.
Slå över den heta mjölken under vispning.
Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftigt vispning till blandningen är tjocknat.
Kyl krämen i kylskåp.


vaniljtårtsbottnen.

4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser)
133 g vetemjöl special
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g vispgrädde
40 g smör
1 ½ tsk vaniljsocker

Gör så här

1. Sätt ungen på 175 grader.
2. Smälta smör och låt de svalna.
3. Lägg ett bakplåtspapper i bakform (gärna 11*17 inch).
4. Blanda mjöl bakpulver salt och sila 2 gången.
5. I stora skål, blanda mjöl blandningen, ägg, vispgrädde, strösocker, vaniljsocker och SP till en smet och vispa med elvisp ca 7 minuter med högsta hastigheten till en ribbon stage* och skrapa på sidan av skålen varje 3 minuter.
6. Sänka till medel hastigheten och häll i smältan smör 1 msk i taget till slut.
7. Fortsätta vispa i 1 minuter till, byter till högsta hastigheten vispa 20 second.
8. Skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakformen grädda i ca 8-10 minuter och stjälp upp tårtan på bakplåtspapper.


gott..gott..

15 kommentarer:

Cecilia sa...

Så gott med vanilj och bär! Och choklad är ju aldrig fel :)

sana sa...

hej Cecilia...
de var absolut gott !! vaniljkräm och färsch bär de passar bra tillsammans...

Hanna - Bakfnatt sa...

Ser som vanligt väldigt läckert ut! =)

sana sa...

tack hanna..var snäll du är

Tulipan´s bakverk sa...

åhhh så himla sött :) Kan man få en kopp kaffe och en tårtbit ;)

Kraaaam Stina

sana sa...

hej Stina...
tack min vän *hehe*
jag kan servera en bittårta och en kopp kaffe till dig säger till bara När...

Annie sa...

gud vad gott! det blir alltid gott med bär enligt min mening..:) jättefin blogg!

Helena sa...

Vilken fin tårta! Den ser riktigt proffsbakad ut, som om den kommer från ett dyrt bageri! :-)

sana sa...

hej Annie..
tack så mycket ;=)

hej Helena...
tack så jätte mycket var snäll du är
jag är mycket glad när du sägger så ;=)

Linda sa...

Mmm, så god den ser ut! Nu blev jag sugen.. och jag som ska försöka minska på kakätandet ;)

Kumarika sa...

aroy mak mak kaaa ^^ fai

sana sa...

ขอบใจจ้ะ คุณน้องรัก
คิดถึงนะจ้ะ เมนูหน้าเป็นเค้กนะจ้ะ อยากกินป่าว

Anonym sa...

Hej! Vad kul att se din hemsida. Den är jättefin!

Jag har precis ätit en av kakorna jag fick av dig idag. Den var supergod och smakade friskt. Har du receptet på den här på bloggen?

Jag visade bloggen för Elisabeth (din gamla lärare)och har skickat länken till henne.

Trevlig helg!

Kristin

Parich's kitchen sa...

น่ากินมากๆเลยค่ะ คุณ sana ทำขนมเก่งจังเลยนะค่ะ เกภาษาสวีดิชฏเก่งมากๆเลย
อยากเรียนภาษาสวีดิชค่ะ เพราะเมืองวาสะที่กระแตอยู่ก็พูดภาษาสวีดิชค่ะ ใช้ภาษาฟิน กับสวีดิชเป็นภาษาราชการทั้งสองภาษาเลยค่ะ เลยอยากเรียนบ้าง แต่ก็คงอีกหลายปีเลยกว่าจะพูดได้^^

sana sa...

แหมๆ...ว่าไปโน่นเลย555 ขอบคุณที่ชมนะคะ คุณกระแตเองก็ทำเค้กสวยออก อิอิ ยิ่งเค้ก เบบี้ชาเวอร์ น่ารักมากๆเลย ยาเองยังหาเรื่องทำเค้กไม่ได้เลยอ่ะ