fredag 9 april 2010

Lemon-raspberry petits fours......små saker som alltid söt!!


¤¤ Petit four ¤¤

Petits fours är franska och betyder små ugnar. Från början enbart avsedda som dessert men nu serveras de oftast till te eller kaffe på dagtid.(från recept.nu)


Månad sötsaker har temat ’’ VÅR ’’ jag vet inte vilken söt saker ska jag göra eftersom jag har funderat länge att göra petits four.
Äntligen min lilla pettit four blir mitt bidrag till månadens sötasak!!


Det är min första petits fours som jag göra, jag älska de jätte mycket därför att de är gulligt & vänligt söt!!


Lemon-raspberry petits fours

* 1 sats vanilj rulltårtsbottnen.

* Hallonsylt

* Citronkräm

* Fondant icing

• Göra sats vanilj rulltårtsbottnen och dela i 2 delar.
• Bred ut hallonsylt i ett jämnt lager på första delar.
• Bred ut citronkrämen på hallonsylt och lägg ihop dem.
• Delar i små bitarna
• Bred fondant icing över kakan och garnera med strössel.


vanilj rulltårtsbottnen.

4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser)
133 g vetemjöl special
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g vispgrädde
40 g smör
1 ½ tsk vaniljsocker

Gör så här

1. Sätt ungen på 175 grader.
2. Smälta smör och låt de svalna.
3. Lägg ett bakplåtspapper i bakform (gärna 11*17 inch).
4. Blanda mjöl bakpulver salt och sila 2 gången.
5. I stora skål, blanda mjöl blandningen, ägg, vispgrädde, strösocker, vaniljsocker och SP till en smet och vispa med elvisp ca 7 minuter med högsta hastigheten till en ribbob stage* och skrapa på sidan av skålen varje 3 minuter.
6. Sänka till medel hastigheten och häll i smältan smör 1 msk i taget till slut.
7. Fortsätta vispa i 1 minuter till, byter till högsta hastigheten vispa 20 second.
8. Skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakformen grädda i ca 8-10 minuter och stjälp upp tårtan på bakplåtspapper.

** man kan använda också butter cake eller vanligt tårtbottnen.


Citron kräm

Saft av en citron
Rivet skal från citronen
1-11/2 dl strösocker
1 msk maizena
1 ägg
1 guldägg
80 g mjukt smör

Blanda citronsaft, rivet skal från citronen, strösocker, maizena och ägg.
Koka upp och sjud under vispning till tjocknar.
Låt krämen kalla och vispa med mjukt smör.

fondant icing

Florsocker 250 g
Vatten 3 msk
Rosvatten 1 tsk
2-3 droppa (rosa) karamellfärg

Blanda alla Ingrediens utan karamellfärg i en bunke och ställ den i vattenbad tills den är fingerljummen.
Häll i 2-3 droppa rosakaramellfärg i den.


Bon appetit !!

18 kommentarer:

Therese - Pyssel och Design sa...

Vad fina de var! Jättesöta med små hjärtan :)
Önskar dig en riktigt trevlig helg!

Tulipan´s bakverk sa...

Åhhh Sana... lika sött som alltid :)
Jag har ännu inte kommit på något vårigt.. får se hur det blir... möjligen att min tårta ihelgen kommer att bli vårlik. Vi får väl se hur det slutar :)

Dessa såg så himla söta och ljuvliga ut :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Som alltid annars ser det så himla gott ut! Så fint att du ställer strösslet upp, istället för att låta det ligga platt =)

sana sa...

tack therese...
trevlig helg till dig också

hej stina...
tack så mycket min vän, jag tror att det kommer en fint torta säkert ;=)

Hey hanna..
tack så mycket *hehe* de är vänligt gott!! man kan smaka lite hallon blanda med lite citron ow...va gott!!

Remsan sa...

Åh, vilka små sötnosar! Du är ju bara så otroligt duktig. Har du skickat in några bidrag till Årets hemmakonditor?

sana sa...

Hej Remsan....
tack så mycket...jag har gjorde en gång men jag tror att jag ska göra igen *hehe* tack för tipsa ;=)

Tove sa...

Så härliga de är - du kan verkligen konsten att göra jättesöta bakverk! Dina bilder är väldigt vackra också. :-)

Dao sa...

ไม่มีเวอร์ชั่นภาษาไทยเหรอ อยากกินอะ

yasemin sa...

De ser jättesöta ut. :)

Sandra sa...

Åh så söta!

sana sa...

hej Tove
tack för dina fina kommentera va snäll du är!!

ดีคะคุณดาว แหมๆคุณดาวออกจะเก่งนะคะ ทำเค้กก็สวย ถ่ายรูปก็สวย อิอิ

Hej Yasemin & sandra
tack så mycket ;=)

Unknown sa...

Vilka söta kakor!

sana sa...

tack så mycket ;)

Linda sa...

Så söta, precis som allt du gör! Jag kan tänka mig att det är mycket jobb att göra dem, eller? Säkert helt värt det dock! Citron och hallon är såå gott ihop! Kram Linda

sana sa...

hej linda....
det är inte mycket jobb därför att jag har citronkräm från macarons(bara använda de som finna i kylskåp) och hallonsylt som jag köpp färdigt jag gjort bara tårbottnen och royalicing bara hahah
kram tillbaka ;@

Erka Perka sa...

Jättefina, håller med Hanna om att det var fint att ställa strösslet upp. Trevlig helg!

sana sa...

tack det samma *hehe*

Mamma Mimmi sa...

Wow, så underbart fina! Du är verkligen både skicklig och kreativ i ditt bakande.