tisdag 27 april 2010

Min lyxiga Tiramisu….


Jag älskar Tiramisu……
Nu vet jag riktigt “varför många som falling in love med Tiramitsu”
Föra veckan gjorde jag Tiramisu, Det gick mycket perfekt för mig och de var riktigt gott, krämig och underbart.


När min man kom hem från jobbet serverade jag en bit tiramisu till honom sedan gick jag till köket för att göra te, när kom jag tillbaka och sitta med honom åt han allt tårtan i tallrik då frågade jag honom…

Jag: Är det gott?

Min man: absolut gott :9’ sedan drack han te.

Jag: ler och fortsaätter med min kaka.



Denna gång gjorde jag tiramisu med vaniljtårtbottnen istället för ladyfingers kex. Jag tyckte att de va perfekt, gott och underbart !! Jag var mycket nöjda & glada med resultat. ;=9

Lyxiga Tiramisu…..

• 1 sats vanilj rulltårtsbottnen.
• Kaffe sirap
• Mascarponekräm

Garnering

• kakao
• Ladyfingers kex
• Choklad maräng

- Stänk kaffe sirap på varje tårtbottnen.
- Klä insidan på ringformen med ladyfingers kex och choklad maräng.
- Lägg ena tårtbotten i formen och fyll på med hälften av smeten.
- Lägg på nästa skiva tårtbotten och fyll på med resten av smeten och lägg in den i kylskåpet minst 3-5 timmar (jag lägg över natt).
- Sikta över rikligt med kakao och riva mörkchoklad.


Vanilj tårtsbottnen

4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser)
133 g cake mjöl
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g mjölk
40 g smör
1 ½ tsk vaniljsocker


* Varm ung till 170 grader
* Smälta smör låt de svalna
* Blanda mjöl bakpulver och sila 2 gången.
* I stora skål, blanda alla ingrediens (salt, socker, ägg, mjölk, SP och mjöl ) vispa med elvisp i låg speed 1 minuter sen byter till högt speed 12 minuter tills smeten är mycket fluffig medan vispa måste skrapa på sidan av skålen också och sänka till låg speed igen
* Medan vispa smet häll i smälta smör 1 msk i taget till slut och fortsätta vispa i 2 minuter sen byter till högt speed och vispa 20 second
* skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakform som har bak papper inne.
* grädda i ca 50-55 minuter, ta ut från bakform och låt svalna på galler 2 minuter och skär kakan i 3 delar (använde bara 2 st)


Kaffe sirap

Kokanade vatten 130 g.
Störsocker 130 g
Instant espresso pulver 3 tsk.

Lösa instant espresso pulver, störsocker i kokande vatten och låt dem svalna.

Mascarponekräm

Äggulor 6 st.
Mascarponeost 250 g
Störsocker 100 g.
Vatten 30 g.
Äggvitor 150 g.

Vispa äggulor poröst och blanda med mascarponeosten och vispa till en kräm.
I små kastrull koka vatten och störsocker up till 120 grader.
I stora skål vispa äggvitor till ett vitt skum, häll försiktigt sirap i och vispa vitorna med högsta hastigheten till ett hård skum och vänd försiktigt 1/3 av äggvitor i krämen.
Blanda ner den tillbaka i äggen och blanda till en smet.


Gott...gott...gott ;9

16 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

åhhh snacka om lyxig.. otroligt lyxigt vacker och jag säger bara

Tiramisu e sååååå gott!


du e så jäkla duktig Sana... blir så vackert och vackra bilder :)

Kram Stina

Cecilia sa...

Turamisu är så gott, en av mina favoriter!
Det var alldeles för länge sen jag åt det nu. Jag har tänkt jag ska försöka hitta på en egen variant, men det blir inte helt lätt utan mascarpone och ägg..

Jätteläckra foton! :)

Linda sa...

Åhh, älskar Tiramisu. Din ser supergod ut. Måste prova göra din variant. Och såå fin :-)

Annie sa...

Verkligen superlyxig! Detta recept måste jag bara testa!

Tulipan´s bakverk sa...

Jaaaaaaaa jag vill gärna ha SP :) jag mailar dig ;)

Louise sa...

Åh vad gott det ser ut. Har aldrig provat att varken göra eller äta Tiramisu så får nog ta och göra det någon gång. Blev väldigt sugen på det nu. :)

Kram

Parich's kitchen sa...

ทำขนมน่ากินอีกแล้วค่ะ แต่ว่าอ่านไม่ออกค่ะ ได้แต่ดูรูปอย่างเดียว
แต่ดูรูปอย่างเดียวก็คุ้มค่ะ เพราะรูปสวยมากๆเลย ^^

yasemin sa...

Det har var ett annorlunda recept på tiramisu än jag sett. Den ser jättefin ut.

Helena sa...

Vilken lyxig tiramisu! Och vad fint det var med kexen och bandet runt omkring!

sana sa...

hej Stina...
tack så mycket var snäll du är, jag vet du älska tiramisu också va?

Hej Cecilia...
tack så mycket, alltid gott med tiramisu de var min favorit hehe.

Hej Linda...
du kan prova det inte så svårt om du vill inte bakar själv tårtbotnen så du köpa du som är fadigt det blir mer lättare

Hej Annie...
tack så mycket, det var lätt du måste prova ;=)

sana sa...

Hej Louise...
Om du prova kommer du att älskar de säkert tror på mig *hehe*

ดีคะคุณกระแต...
ขนมอร่อยนะ อยากกินป่าว สวีเด็นกะฟินแลนใกล้นิดเดียวเอง แวะมาชิมได้นะ

Hey Yasemin...
tack så mycket, min recept inte har alkohol så blev det lite annorlunda men goda hehe

Hej Helena...
tack..de hjälpa mycket att bli mer fina och lyxiga hehe men de var också gott ;=)

Linda sa...

Åh, får man smaka?! Ser så otroligt god ut, och snygg är den dessutom! Du lyckas verkligen få allt du gör att se både gott och vackert ut.

charlotta sa...

cheezus, vilken vacker kaka! det kan vara den finaste tiramisun jag har sett!

sana sa...

hej Linda...
tack så mycket jag tycker att du är jätte duktigt också och du gjorde alltid fina saker *hehe*

hej Charlotta...
tack så mycket :=)

Fridas kök sa...

Vad fin den var! :-) Du är jätteduktig! Tiramisu är väldigt gott och ditt recept verkar underbart.

sana sa...

Hej Frida...
tack så mycket var snäll du är.
du kan använda alkohol i mitt recept om du vill de går bra också ;=)