söndag 25 april 2010

Simply & dilicious med Chinese Steamed Buns.


Det var inte lätt och det inte vara svårt heller att göra den vita och fluffiga Chinese Steamed Buns eller Kinesiska Ångkokade bullar om man kan baka bröd. Det var riktigt gott också ;=)


Denna bulle är mer delikat när nybakade. Jag åt dem för min frukost i lördags eftersom jag gjorde denna bulle på kvällen innan. När jag skulle äta de måste jag koka dem för 5-6 minuter för att mina bullar skulle bli mjuka, fluffiga strukturen och ny baka bulle hela tiden. Vi ofta servera när de varm ;=)


Denna bulle var en av min favorit bulle. De kunde också bli en bra mellan mål med en kopp te eller bjuda till kompisar när de komma hälsa på ;=) Jag kunde äta 3-4 st. på en gång *hahaha*


Jag tog recept från här men i Thailandska version.

Ångkokade bröd./ SteamedBuns. / Salapao.

Sponge

375 g vetemjöl special
1tbsp Instant yeast
1tbsp sugar
1cup water

* Sila mjölet och blanda med jäst.
* Lös upp sockret i vattnet och häll i mjöl blandningen.
* Blanda till blandningen är mjuk och smidig deg.
* Låt degen jäsa i 60 minuter till dubbel storlek.


Dough

150 g vetemjöl special
2 tsk Bakpulver
40 g vatten
100 g störsocker
1 tsk salt
50 g olja
Sponge från första steg

* Sila tillsammans mjöl och bakpulver i stora skål och tillsätt socker och salt; gör göra en brunn i mitten.
* Häll vatten i mitten och placera sponge ovanpå och blanda för att kombinera. Häll i olja och knåda till en smidig och elastisk deg.
* Delar i små biter ca 40 g/st. och rulla degen till en boll. Plattar varje bullan med handflatan till en 3 "diameter cirkel.
* Placera fyllningen i mitten av varje plattan deg och dra ihop kanterna för att bifoga fyllningen och placera i bakningspapper.
* Göra samma metod med varje bullarna och täcker bullarna med plastfolie.
* Låt bullarna jäsa till dubbel volym, ca 30 minuter och kokar bullarna i ångkokade kastrull i ca 12 minuter och varje bullarna måste ha lite plats mellan bullarna.

* *Öppna inte ångkokade kastrull medan kokade bullar och servera varm.**

gott...gott...gott!!

7 kommentarer:

Cecilia sa...

Vad spännande, sådana har jag aldrig sett, än mindre smakat. Vackra blev de också! Som alltid med dina bakverk :)

sana sa...

hej Cecilia...
tack så mycket, de är vanligt bulle i Asian som kanelbulle kaske.de kan fylla i olika fyllning :=)

Milla sa...

En sådan vacker bulle!!! Du är så duktig!! Önskar att jag vågade prova, men det ser så svårt ut?!!

Annie sa...

Häftigt med sånt man aldrig sett innan! detta måste jag bara testa nån dag!

Tulipan´s bakverk sa...

Åhh såg spännande ut. och jättefina :)

Nu blev jag hungrig åxå! :P

sana sa...

hej Milla...
tack så mycket, denna bulle kanske svärt om man har inte ångkokade kastrull eller ''steamer'' annars det lätt som en vanlig bulle.

hej Annie...
det får du göra, det är gott och nyttigt

sana sa...

Hej Stina...
Tack så mycket *hehe* jag vet du kommer att älska den bulle säkert om du prova därför att de är fantastisk gott!!