söndag 28 mars 2010

Blueberry and Custard Cream Bread


Jag älska båda vaniljkräm och blåbär sås, när de två sitter tillsammans med en god bulle Umm ….det blir mer och mer gott ;) men det kommer mer goda när man har en kopp te och sitter äter med någon som jag älska ;=)


Jag tog den recept från dailydelicious hon är vänligt duktigt i bakverk och hon är också min Idol hehe (คุณปุ้กเป็นมายอัยดอล),tack så jätte mycket för din fina recept.


Blueberry and Custard Cream Bread
(Blåbär & vaniljkräm bulle)

250g vetemjölspeceil

2g jäst

5g salt

30g strösocker

145ml mjölk

35g äggulor

30g mjuk smör

1.Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör och ägg.

2.Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.

3.Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 45-50 minuter.

4.dela degen i 11 bitar och runda forma dem till runda bullar.

5.lägg bullarna på plåtar plasta noggrant och låt de villa i kylskåpet 20 minuter.

6.kavla ut varje bit till en tunn, rund pizza ca 8 cm och lägga i muffinsplåt.

7.Fylla varje bit med vaniljkräm och grädda 12-15 minuter.

8.Servera med Blåbär sås på.



Vaniljkräm

400ml mjölk

1 tsk vaniljsocker

3 ägg

2 äggulor

92g strösocker

28g vetemjöl

Lite salt


1.Koka upp mjölk och vaniljsocker.

2.Vispa strösocker, ägg, salt, äggulor och mjöl vitt och pösigt.

3.Slå över den heta mjölken under vispning.

4.Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftigt vispning till blandningen är tjocknat.

5.Kyl krämen i kylskåp.



Blåbär sås

500 g blåbär

100 g strösocker

110 g apelsinjuice.

1 msk citronsaft

1 ½ msk maizena + 1 msk apelsinjuice.

Blanda 1 ½ msk potatismjöl + 1 msk apelsinjuice
Blanda socker, blåbär, apelsinjuice och citronsaft i en kastrull. Låt koka upp på medellång värme. Låt de puttra 1 minuter och häll i maizena blandningen kokade till såsen tjockare.


Det var mitt ljuvliga Blåbär & vaniljkräm bulle till min söndags myst !!

5 kommentarer:

dailydelicious sa...

ดีใจนะคะที่ชอบ
ปุ๊กว่า มันเป็น สูตรที่น่าตาน่ารักดีค่ะ ^ ^

Hanna - Bakfnatt sa...

Vad underbart gott det ser ut Sana!

Tulipan´s bakverk sa...

Åhh SAna du får mig att dreggla varje gång du uppdaterar bloggen ;)

Kram

Kristin sa...

Åh vad goda dom här såg ut!

sana sa...

hey...k'puk

ืทั้งน่ารักและก็ทั้งอร่อยด้วยนะคะ คงได้ทำอีกเป็นครั้งที่สองและสามอ่ะคะ เดี๋ยวแวะไปเอาสูตรขนมที่บล็อกคุณปุ้กอีกดีกว่า อิอิ

hey....hanna

de är riktigt gott och söta kakor tycker jag

hey stina

du måete prova de recxept jag tror att du komma gillar säkert hehe

hey....kristin
tack för din snälla kommentera