onsdag 10 mars 2010

Macarons à la rose...... Ispahan Macarons .....Jag älska dig så mycket



“ What a beautyfull feet you have ’’
någon hade sagt det om detta lila macarons.

Ispahan Macarons – the most popular macarons from Pierre Hermé
Rosa macarons med smak av ros och lychee ganach fyllning och hallon Gelee det var mycket fantastisk underbart kombination från Pierre Hermé och mycket arom !!


Jag älska att bakar macarons det mycket rolig och spännande när man se lille fötterna ha reser sig. Det var en special smak för min macarons idag eftersom jag hade köpt rosvatten för länge sen. När jag såg många blogger som göra Ispahan Macarons jag bli hel galen i den lilla kakor.

Macarons recept : som vanlig jag tog recept från Linda call me cupcake!

• 100 g. mandel spån
• 100-110 g. äggvitor
• 4-5 msk strösocker
• 200 g florsocker
• några droppa röda karamellfärg

* Mixa florsocker och mandel i mixer och sila mandeln kasta de stora bitarna eller mixa igen
* I större skål, vispa äggvitan när börjar skumma tillsätt sockret 1 matsked i taget ,försätta vispa tills maräng en är tjock och glansig.
* Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott .
* Tillsätt eventuellt karamellfärg.
* Fyll en spritpåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper och låt dem vila i 60 minuter.
* Varm ung till 150 grader och grädda 15 minuter och låt dem svalna och fyll med valfri fyllning!!

tack min vän för bästa macarons recept ;=)



Litchi och Rose Ganache

• 300 g vit choklad
• 40 gram smör
• 180 gram litchi pure
• 50 gram grädde
• 3 tsk rosvatten

För Litchi och Rose Ganache:

Smält choklad och smör i mikro. Koka upp grädden med litchi pure och låt svalna något innan hälla över chokladen i tre delar. Blanda från centrum, avsluta med rosvatten och låt ganache stå i kylskåp.



Hallon paste

500 g hallon
2 msk citronsaft
600 g socker
2 pounches flytande pektin

Börja med att blanda hallon och 200g socker i en kastrull. Koka upp till hallon blir mjuka.

Pressa genom en sil och häll tillbaka i kastrullen och tillsätt citronsaft.

Häll i 200 g socker i blandningen och koka till temperatur 113F.

Tillsätt resten socker och pektin i kastrullen och låt blandningen 200F fortfarande på medelvarm.

Sänk värmen lite och hålla blandningen på 200F för 2-3 minuter.

Höga värmen upp tillbaka och låt blandningen 223F för 2-3 minuter.

Klä en 8*8 panna med plastfolie.

Ta bort från värmen och häll smeten i pannan och låt stelna för ett par timmar.


Detta är min SMÅKAKOR mitt bidrag till Månadens Sötsak.



17 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Nu Sana kommer nästa fråga*fniss* Vad är Litchi för något? *hehe*

Underbart söta :) Alltså jag måste säga att detta receptet ser så mycket lättare ut än det andra jag testade. Tog mig en halv dag att göra macarones med just det receptet jag använde mig av..
Du gör så fina saker och du tar så himla fina kort :)

Kram Stina

sana sa...

้ำ่hej Stina!va snäll du är...;=)
du kan köpa lynchee i syrup från asian affären, det var en sort av tropical frukt som har röda skal och vitta kött inne

dailydelicious sa...

Very beautiful ka!

sana sa...

thanks alots ka ;=)

Madde sa...

Tackar!=)

Guud vilka härliga macarones:D Måste jag verkligen testa någon dag!!
Ros vatten? Hur smakar det egentligen, och vart kan man köpa det?

Under bar blogg!

Tulipan´s bakverk sa...

Rosvatten har jag sett på Willys.. gått och kikat på det länge men inte hittat någon anledning att köpa :)

Ahhh tropisk frukt. jamen då vet jag :)

Och du underbara vän.. Sana..
Ditt lilla paket kom idag... TACK! Du har ett hjärta av guld.

Hur förvarar jag det? kallt?..kylskåp?

Kram Stina

yasemin sa...

Så söta dem är Sana. Dem ser inbjudande ut. Gott. :)

sana sa...

tack så mycket Yasemin det var riktigt gott och man can känna arom av rosa när man bita de :)

MAdde sa...

Tänkte även passa på att tipsa om tävlingn som pågår på min blogg just nu i sammarbete med mikadesign.se-du kan vinna underbara bakprodukter!

http://maddesmumms.blogg.se/2010/march/tavling-i-sammarbete-med-mikadesignse.html

Linda sa...

Fantastiskt fina! Du lyckades verkligen få fina "fötter" dem. De ser verkligen jättegoda ut! Du är så duktig :)

Remsan sa...

Vilka underbart söta macarons!

Remsan sa...

Vilka underbart söta macarons!

Helena sa...

Åh vilka underbara macaroons! Vad sugen jag blir! Jag har bakat macaroons en gång, men de blev inte så här fina! Kram!

sana sa...

Tack ...Madde & Karin va snäll ni är

hej Linda....jag är lyckas med din recept hehe tack så mycket för din fina recept men jag vill gärna ha din lila vitta macaron i din fantastisk ask fortfarande

hej Remsan...tsck &snäll du är

hej Helena S!! ge inte up med macarons du ska komma blinlyckast hehe kolla riktigt när du vispa ägg vitor och låt de vila ca en timmer det ska bli bra tror jag

Henrik sa...

Vilken fantastisk blogg du har. Annorlunda på helt rätt sätt!

sana sa...

tack henrik

Jenna sa...

Hej
vilka fantastiska macarons, vackra färger. Jag har provat att göra dessa men de blev helt platta, de reste sig inte och fick inga fötter alls =( vad gör jag för fel?
kram J