tisdag 30 mars 2010

Lemon macarons in two tone….cute & sweet in one bite


Påsk….påsk….påsk…..

Nu är dags att baka lilla söta kaka med guld färg som passa på till påsk ;=)
Denna gången bakar jag mina söta macarons med smak av citron och användande jag två färg som jag tyckt att de passade mycket bra tillsammans, det var gul och grön färg som göra mina söta kakorna blev mer guligare.


Det var min macaronsprojeck , efter som läst jag en blogg som blogga om macarons med två färgar då jag tänkt jag måste göra macarons med två färgen nån dag, det var svårt tyckt jag att prova men det gick bra och jag väldigt nöjd med mina resultatet ;p



Recept använda jag som vanligt med Linda macarons recept som funkerade alltid bra för mig.

Citron macarons

• 100 g. mandel spån
• 100-110 g. äggvitor
• 4-5 msk strösocker
• 200 g florsocker
• några droppa gul & grön karamellfärg


* Mixa florsocker och mandel i mixer och sila mandeln kasta de stora bitarna eller mixa igen
* I större skål, vispa äggvitan när börjar skumma tillsätt sockret 1 matsked i taget ,försätta vispa tills maräng en är tjock och glansig.
* Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott .
* Tillsätt karamellfärg och dela ¼ av smet blanda med grön karamellfärg.
* Fyll i spritpåse med rund tyll # en stor med gul färg och en lite med grön färg# och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper och låt dem vila i 60 minuter.
* Varm ung till 150 grader och grädda 15 minuter och låt dem svalna och fyll med valfri fyllning!!


Citron kräm

Saft av en citron
Rivet skal från citronen
1-11/2 dl strösocker
1 msk maizena
1 ägg
1 guldägg
80 g mjukt smör


Blanda citronsaft, rivet skal från citronen, strösocker, maizena och ägg.
Koka upp och sjud under vispning till tjocknar.
Låt krämen kalla och vispa med mjukt smör.


Bon appetit

15 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Härliga bilder, som alltid =)

//H sa...

Bra idé att göra dom "two tone" - ser väldigt fräscha ut!

sana sa...

tack hanna.... du är alltid snäll och duktigt *@*

Hej Cup of love...tack &välkommen till min blog ;=)

Tulipan´s bakverk sa...

Men guuuud så söta dom blev Sana... visst blir det sött och fint med gula macaroner till påsk :) Mina e slut.. hm.. får se om jag gör nya *s*

sana sa...

hehehe...jag vänta till dinna *e* kommer tillbaka för att titta din mac igen!!

Helena sa...

Vilka ljuvliga påskmacarons! Det var första gången jag såg tvåfärgade macarons!

sana sa...

tack helena...det var min första gången som jag gjorde hehe

Nässelblom och choklad sa...

Härliga färger, perfekta vår och påskgodisar. Vilken fin tårta du gjorde när dina flickor fyllde år! Ha en bra påskhelg!

Tove sa...

Jättesöta macarons, och perfekta till påsken!

Unknown sa...

Upeita!

Mamma Mimmi sa...

Wow, vilket proffs du är på macarons!

Tulipan´s bakverk sa...

Glad påsk min underbara vän! :)

Kram Stina

sana sa...

tack snälla för fina kommenterar & Glad påsk till ni allar

yasemin sa...

VA SÖTA det blev i gult och grönt. Passar bra till påsken hihi

sana sa...

tack så mycket!!det passa verkligen bra till påsk