måndag 1 mars 2010

Skaldjur Paj.....enkel men gott !!



I söndags bakade jag skaldjur paj till lunch. Det var riktigt gott och mycket lätt att göra. Min man och jag gillade de mycket.



Recept hämtade jag från helenaljunggren

Skaldjur Paj.

3 smördegsplattor*
200 gram skalade räkor
170 gram skalade kräftor
2 dl creme fraiche
6 hårdkokta ägg
2 msk hummerfond
dill

Tina och kavla ut smördegsplattorna och klä en pajform (ca 24 cm). Koka äggen och hacka de sedan grovt. Blanda ner alla ingredienserna med creme fraichen och fyll pajformen med röran. Ställ i mitten av ugnen på 225 grader i ca 25 minuter. Låt pajen svalna lite innan servering. Servera med en grönsallad.

*jag användande pajdeg i stället för smördegs

recept för paj deg

4 dl vetemjöl
1 dl filmjölk
50 g smör
1 tsk bakpulver

Mixa en smuldeg av smör och mjöl. Tillsätt filmjölk. Arbeta snabbt ihop degen. Kavla ut degen och klä en pajform och tryck till runt kanterna.



Det var mycket got!! och jag måste göra igen!!
tack för din fina recept....

Inga kommentarer: