söndag 7 mars 2010

Blueberry Cream Cake...................så.... mycket gott....


Det var min första gräddtårta som jag hade gjort!! Jag aldrigt göra den tårtan förut så jag vet inte hur det smak? En dag läst jag en thailändska blog hon hade gjort gräddtårtan med blåbär sås och tårtbottnen var en vaniljsponge botten som jag älska mycket *¤*
Jag gjort hem lagade blåbär sås det var så….gott haha medan jag fixa den här tårtan slicka jag såsen hela tiden, det var perfekt söt och precis kladdigt som jag önska mig!!


Min flicka som fyller 6 år i fredags fick den här blåbär kräm tårtan av mig men jag ska göra igen på nästa fredag för att hon ska göra kalas tillsammans med sin lille syster. Det var första gången för mig att göra den här tårtan det var riktig gott och jag kan tänka mig att göra den tårta igen hehe :d ..


Blåbär sås var riktigt gott mycket bra kombination med vispgrädde och tårtbottnen också mycket mjuk och saftig.


Blueberry Cream Cake

¤ Vanilj spång botten
¤ Blåbär sås
¤ Spritsad vispgrädde
………………………………………….

* Gör tårtbottnen och Blåbär sås
* Skär tårtbottnen i två jämna skivor.
* Täck med vispgrädde och Blåbär sås på en av två tårtbottnen
* Lägg på andra skivor och bred ut vispgrädde hela tårtan
* Dekorera med spritsad vispgrädde och täck med blåbär sås
* Låt tårtan stå i kylen ca 3 timmar innan servera


Vaniljsponge botten

4 st ägg
160 g strösocker
10 g SP (spongecake stabliser)
133 g cake mjöl
4 g bakpulver
½ tsk salt
70 g mjölk
40 g smör
1 ½ tsk vaniljsocker

* Varm ung till 170 grader
* Smälta smör låt de svalna
* Blanda mjöl bakpulver och sila 2 gången.
* I stora skål, blanda alla ingrediens (salt, socker, ägg, mjölk,SP och mjöl ) vispa med elvisp i låg speed 1 minuter sen byter till högt speed 12 minuter tills smeten är mycket fluffig medan vispa måste skrapa på sidan av skålen också och sänka till låg speed igen
* Medan vispa smet häll i smälta smör 1 msk i taget till slut och fortsätta vispa i 2 minuter sen byter till högt speed och vispa 20 second
* skrapa på kanten av skålen och vänd ihop smeten och häll smeten i bakform som har bak papper inne.
* grädda i ca 50-55 minuter, ta ut från bakform och låt svalna på galler 2 minuter.

Recept hämtade jag från beebei

tack så jätte mycket för din fina recept


Blåbär sås

500 g blåbär
100 g strösocker
110 g apelsinjuice.
1 msk citronsaft
1 ½ msk maizena + 1 msk apelsinjuice.

Blanda 1 ½ msk potatismjöl + 1 msk apelsinjuice
Blanda socker, blåbär, apelsinjuice och citronsaft i en kastrull. Låt koka upp på medellång värme. Låt de puttra 1 minuter och häll i maizena blandningen kokade till såsen tjockare.

spritsad Vispgrädde

5 dl vispgrädde
3 msk Florsocker
1 tsk vaniljsocker

I stora skål vispa vispgrädde, florsocker och vaniljsocker fast och fluffig.


det var så himla gott!! vill du ha en ;)

19 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Mmm... gräddtårta!! Ser gott ut - precis som allt annat du gör Sana =)

sana sa...

Vad snäll du är!! ;=)

Tulipan´s bakverk sa...

Åhh ännu en sån där god smarrig tårta.. du e så duktig med dina kakor :) Ser så himla goda ut. Vackra bilder man bara dregglar till ;)

men du... vad är spongecake stabliser för något och var kan man köpa det?

Kram Stina

sana sa...

hej stina!
spongecake stabliser eller SP jag köpt den från thailand om du vill jag kan dela till dig och du kan skicka ditt adress till min email där för jag har mycket och jag vet bara SP kan hkälpa näe jag baka spongecake blir mer fluffig och kan spara lite länge och det är Cake Emulsifier....

Dao sa...

haloo รูปสวยน่ากินค่ะ แต่ภาษาอ่านไม่ออกค่ะ
คุณ ซานา อยู่ประเทศไหนค่ะ

Marie - Cakes and Sweets sa...

Tack för din fina kommentar om mina tårtor!
Dina tårtor ser supersmarriga ut!!!

sana sa...

ดีใจจังคุณดาวแวะมาเยี่ยม อิอิ ภาษา่้ืั้ใช้เป็นภาษา่สวีดิชคะ

sana sa...

Tack så mycket marie så snäll du är

Linda sa...

Den här ser fantastiskt god ut! Jag vill ha en, kan du skicka på posten? ;) Du har verkligen lyckats få den superfin och det är inte det lättaste med gräddtårta!

Arlette sa...

Very elegant and gorgeous looking cake.

sana sa...

hej linda! jag kan skicka en bitt av min tårta men jag vill byta med en paket vanilj macarons det går bra!! hehe

sana sa...

thank you very much Arlette :)

Kris Ngoei sa...

Delicious.... it is everyone's favorite! :-)

Sawadee from bangkok,
Kris

sana sa...

ยินดีคะ....คุณคริสและดีใจมากที่แวะมาเยี่ยมคะ

Remsan sa...

Vilken tårta! Jisses vad den ser god ut!

sana sa...

tack Remsan! vad snäll du är ;=)

Helena sa...

Åh vad gott det ser ut! Jag som älskar blåbär!

sana sa...

blåbär sås är välgig gött med gräddetårta jag älska det

Tulipan´s bakverk sa...

Nu Sana har jag börjat med din blåbärstårta. Blåbärssåsen blev precis klar :) Spongecake ska jag göra i morgon :)

börjar bli lite trött på dessa vanliga täckta kakorna så nu gör jag en Sana kaka istället..'
Man kan säga att jag tog dig på orden ;)


Kraaam STina