lördag 20 mars 2010

Fräsch kokostårta väldigt goda i thai stil…..



Kokos är en viktig ingrediens i Thailändska köket, man kan göra många saker med kokos inte bara lagar mat, vi använda också i dessert men idag ska jag använda Färsk kokos i min tårta.


Det är min viktigt ingrediens ** Färskkokos ** men i dag använda jag färskkokos i sirap som jag köpt i burk från Asien affären.



Den här tårtan var min första tårtan som jag bakade med Färsk kokos eftersom jag såg många thailändska blogger bakade det och alla säga bara Umm.. grym gott!!


kokostårbotten

Ingrediens 1

110 g vetemjöl special
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
50 kokosmjölk
55 g olja
4 äggulor
1 tsk vaniljsocker
90 g strösocker
......................

Ingrediens 2

4 äggvitor
60 g strösocker


1. Sätt ungen på 175 grader

2. Lägg ett bakplåtspapper i bakform (använd en rund form)

3. Blanda mjöl bakpulver och sila 2 gången.

4. Blanda alla Ingrediens 1 (mjöl blandning salt kokosmjölk olja äggulor strösocker vaniljsocker ) och vispa snabbt samman till en smet.

5. Vispa Ingrediens 2 (äggvitorna och strösocker) till ett hårt skum och vänd försiktigt ner det i smeten

6. Häll smeten i formen och sätt i ungen.

7. Grädda kakan i ca 55-60 minuter; lägg eventuellt lite folie kakan efter 30 minuter.

8. Låt kakan kallna och skär kakan i 3 delar.



Färskkokos fyllning

3 burk fräschkokos i sirup
30 g Maizena
50 g strösocker
1/4 tsk salt
250 g kokosmjölk
150 g vatten
30 g smör

* blanda strösocker kokosmjölk salt vatten Maizena i kastrull.
* värm på medelvärme under omrörning till bladningen tjockna.
* häll i fräschkokos i kokosmjölkblandningen och koka till såsen blev lite tjocknat och lyft från värmen.
* smält smöret i den varma krämen och låt kallna.


Kokoskräm

375 g smör
330 g strösocker
5 g salt
25 g kokosmjölk
50 g mellanmjölk
90 g vatten

1. Blanda kokosmjölk mjölk vatten och socker till sockorna ha smält och låt de kalla.
2. vispa smör med elvisp ca 20 minuter med högsta hastigheten till en lätt och luftig kräm.
3. häll i kokosblandningen lite i taget till slut och fortsätta vispa 1 minuter till.
4. häll i 4 msk vispgrädde för att krämen blir mer glansigt. (frivillig)

Pensling och fyllning

* Skär kakan i 3 delar
* Täck med kokoskrämen och kokosfyllningen på en av tre tårtbottnen
* Lägg på andra skivor och göra samma som första
* Lägg på sista skivor och bred ut kokoskrämen hela tårtan
* Dekorera med spritsad kokoskrämen och täck med kokosfyllningen



det var riktigt gott jag gilar det!! Umm..YumYum ;d

15 kommentarer:

Linda sa...

Tack :-) Hon är 16 månader lilla tjejen.
Tårtan ser underbart god ut.

Erka Perka sa...

Vilken underbar tårta! Jag älskar kokos så den här skulle jag vilja prova någon gång. Vilka vackra bakverk du gör, du är verkligen jätteduktig! Ser proffsigt ut, verkligen.

Tulipan´s bakverk sa...

Men gumman... hur underbart gott lät inte det där :) Måste verkligen testas! :)

Jenny Remes sa...

Vilken härlig blogg du har! Kom in på den från Toves bakblogg. :) /Jenny

Remsan sa...

Vilka tårtor du gör! Du måste bara skicka in ett bidrag till "Årets hemmakonditor" om du inte redan gjort det.

yasemin sa...

Den ser fantastisk god ut Sana. Fin bild med pärlor ;)

sana sa...

hey linda!...så snäll du är

hey Erka Perka!...tack så mycket om du vill göra den tårtan du kan använda grädde istället för smörkräm det passa mer bättre

hey min vän!...tack så mycket jag tror att du kan göra det;)

hey jenny!...tack så mycket&välkommen till min blog :=)

sana sa...

hej remsan!jag ska göra nångång hehe;=)

hej yasemin!tack så mycket var snäll du är

Helena sa...

Den här tårtan ser supergod ut! Håller med Yasemin om att pärlorna var jättefina till! Kram!

Cecilia sa...

Så vacker tårta!

Kokos är så gott, färsk kokos speciellt. Jag älskar kokosnötsvatten också, massor av nyttiga elektrolyter i det =)
Tyvärr hittar man sällan färska kokosnötter där jag bor, bara de bruna hårda på typ Ica (vill ha de goda gröna du har bild på), men visst funkar de också.

Dao sa...

เค้กมะพร้าวอ่อน โอ้ววว มายก๊อดด เห็นมะพร้าวอ่อนน่ากินมากเลยอะ

Helena Ljunggren sa...

Wow så gott!

sana sa...

hej helena S...tack så mycket pärlorna är altid fina eller hur

hej Cecilia..fäsk kokos är alltid gott men om du vill äter de det fins sälje i Asien affären de ha i burken

หวัดดีคพคุณดาว.....ยาก็อยากกินเหมือนในรูปอ่ะคะ แต่ที่ร้านเวียดนามมันขายแพงจังเลยอ่ะคะ อดใจไว้ไปกินที่เมืองไทยดีกว่าอิอิ

็ำHyj helena...tack så mycket

Anonym sa...

Ser väldigt smarrig ut, tänkte sno kokoskrämen till rulltårta och undrar om man kan frysa med den på eller i när det gäller rulltårta? :)

Anonym sa...

Hej! Jag ska ha en bröllop och tänkte använda detta recept, för jag måste ha en tårta utan mjölk och smör. Jag tänkte skala av allt som har med mjölk protein att göra. För vissa på bröllopet kan ej äta av huvud tårtan. Detta var de bästa jag hitta. Ska ut och laborera nu.Mvh
Mika Knuuttila